Agenda

TIP 2: Agenda gevuld met energie

Lekker bezig

Herken je dit? Eindelijk die ene vrije dag. Niemand thuis! Bijna de hele dag voor jezelf. Het liefst zou je met je pyjama de hele dag op de bank hangen en door tijdschriften bladeren of een goed boek lezen. Lekker snuggelen onder een kleedje met een kopje thee in de winter of in het zonnetje in je tuin met een ijsthee. Maar nee…dat kan toch niet?! Dus op je vrije dag loop je toch weer die troep op te ruimen waar je al weken geërgerd naar kijkt, ga je even snel boodschappen doen, loop je te winkelen met een lange lijst, zet je toch nog even die plantjes in de aarde die je net hebt gekocht en gun je jezelf nét even die 10 minuten tijdschrift.. voordat de kinderen weer thuis komen van school. Kortom, je plant je dagen – zelfs je vrije dagen! – zo vol, dat je jezelf te weinig rust gunt.

Weet wat je doet van invloed is op je energie

Het is een valkuil waar je elke keer weer in valt. Doodmoe na een vrij dag. En wat heb je weer spijt achteraf. Zo zonde! Waarom kan ik niet gewoon even genieten van de rust vraag je je af. Ook de relatieve “leuke” dingen kosten energie. Wij veertigers willen álles doen, behalve echt even niets doen. Is ons niet meegegeven in de opvoeding. Dus hoe zouden we moeten weten hoe dat werkt. Nietsdoen is voor niksnutten ☹. Vaak is je agenda zo vol met dingen die je bedenkt dat die dag moeten gebeuren, dat we alleen nog maar kunnen hollen, vliegen en rennen.

Koop een coole agenda en ga je energiedagboek bijhouden

Het klinkt zo simpel hè. Een dagboekje bijhouden. Vraagt ook wat discipline. Maar uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat het voor mij toch een enorme steun en eye-opener is geweest. Je ziet letterlijk dat wat jij in 1 dag wil doen, gewoonweg niet kán.

Hoe dan?

Stap 1. Koop een coole agenda waar je blij van wordt (met een evenzo coole pen natuurlijk ?)

Stap 2. Op zondag kijk je naar de agenda van de komende week. Eerst zet je de dingen die moeten erin zoals je werk en kids naar sport brengen, jouw sporten, al bestaande afspraken e.d.

Stap 3. Zet de andere belangrijke afspraken er tussen, zoals je ochtendritueel yoga, je moment met rust of meditatie of wat jij een goed gevoel geeft (op kantoor of thuis)

Stap 4. Maak voor maandag en dinsdag een reële tijdsplanning. Ja, vrij gedetailleerd en naar waarheid. Op dinsdag maak je de planning voor woensdag t/m vrijdag. En op donderdag die van het weekend.

Stap 5. Kijk goed of wat je op hebt geschreven je een goed gevoel geeft. Als je energie op een dag al wegloopt simpelweg door naar de planning te kijken, maak dan keuzes! Niet alles moét, niet alles moét die dag.

Stap 6. En kun je echt niet onder dat moeten uit, plan dan extra rust voor en na die dag vol moetjes.

Stap 7. Hou dagelijks of bijna dagelijks bij hoe de dag is gelopen. Wat lukte wel, wat lukte niet, wat kwam er bij, wat viel er af (wat een opluchting was dat). Hoe voelde je die dag. Geef jezelf een compliment als je een fijne keuze hebt gemaakt (bijvoorbeeld: dat halfuurtje in de zon in je tuin zitten met je oogjes dicht zonder schuldgevoel is écht gelukt!) Schrijf erbij wat het met je doet, als reminder voor wat werkt (bijvoorbeeld: heerlijk genoten ?, vaker doen!). En ook als iets niet is gelukt, voel je niet schuldig, maar zet je leermoment erbij en het gevoel. (Bijvoorbeeld: te volle agenda vandaag, geen rust genomen, hoofdpijn, moe, blaghhh…☹)