Blog14 Adem met aandacht

Tuurlijk gebruik je je adem om te leven. Maar weet je dat je je adem ook kunt gebruiken om te vertragen?

Je hebt weer een volle dag. Het ene klusje na het andere klusje verschijnt. Auto in en auto uit. Trap op trap af. Van beeldbellen met je collega’s naar thuisscholing en weer terug. Buitenadem. Vergeet je dan om adem te halen? Nee joh, natuurlijk niet. Maar je vergeet wel om góed adem te halen. Als je wel eens naar een meditatie luistert, dan zit de focus altijd op de diepe ademhaling. Zo diep, dat je het in je buik kunt voelen. Prima te doen op een yoga mat of tijdens een meditatie. In een woord: heerlijk. Je komt tot rust.

Maar in het dagelijks leven vergéet je vaak om erop te letten. Om je lichaam die aandacht te gunnen. Als je je even niet lekker voelt, lichtjes duizelig, buiten adem, hoog in de adem, ga dan even (ja het kan heel kort) tussen de bedrijven door met aandacht naar je in- en uitademing. Voel de lucht je longen instromen en je buik opbollen. En stel je een bol met witte energie voor die je inademt. Hou je adem even kort vast. En adem langzaam en rustig uit. En stel je voor dat alles wat je op dat moment even niet nodig hebt in een zwarte wolk uitademt. Doe dit 3x en je mag weer verder.

Happy day.