Fris beginnen of te moe

Are you ready? - Blooming3s.nl
ARE YOU READY?

Dinsdag ga ik weer beginnen. Fris en fruitig aan de hardloop. Gezellig samen met een lieve vriendin. We lopen elke week 5 kilometer en dat vinden we even prima zo. Jaja, er waren tijden dat ik 2 keer per week ging. Ik liep 8 kilometer en later in de week een interval (afwisselend snel en langzaam tempo om aan je conditie te bouwen). Ik schreef mij in voor 10 kilometer wedstrijden en redde het zelfs een keer binnen een uur.

Té fanatiek en té moe

De laatste paar wedstrijden (2017-2018) was ik de middag én de volgende dag doodziek. Ik ging namelijk veel te hard lopen door de massa. Kortom, niet zo goed bezig.

Een tijd lang was ik gewoonweg te moe om te sporten, maar ging wel. Je raadt het al: de volgende dag hoofdpijn en nog vermoeider. Auch… ietsje te fanatiek en perfectionistisch.

STOP! Ik wil niet meer

Ik vroeg mezelf af waarom ik eigenlijk wilde hardlopen. Voor wie deed ik het? Deed ik het omdat iedereen denkt dat als je regelmatig hardloopt, je steeds meer en verder gaat? Dat je dan wel aan wedstrijden mee moet doen? Uhhh….dus doen wat anderen van mij verwachten? Is dat logisch?

Ik kwam erachter dat mijn gezondheid de waarom is. Ik wil (nog lang) een fijne vrouw en moeder zijn. Fit en vitaal. Dan is veel bewegen gezond. Maar dan wel op mijn manier en tempo!

Dus loop ik gewoon 1x per week ongeveer 5 kilometer en das prima. Ik voel me er goed bij. Ik heb het fanatisme losgelaten. Ik luister meer naar mijn gevoel. Als ik mij nu echt te moe voel, gaan we een uur buiten wandelen. Of ik ga helemaal niet, want hoofdpijn en hardlopen gaan echt niet samen. Zo fijn als ik naar mijn gevoel luister! Daarnaast fiets ik veel, doe ik aan yoga en eet (meestal) gezond. Ik ben gewoon goed bezig en trots op mezelf. Fit en vitaal op míjn manier ?.

Volg jij je eigen tempo?

Ga jij dit jaar weer fris beginnen? Blijf goed voor ogen houden waarom je wilt sporten of bewegen. Zoek een manier die bij jou, je energie én jouw leven past. Laat je niet gek maken (jaaa, het is weer januari) door alle reclames over dieet, sportschool etc. Ga voor gezond bewegen op jouw manier én voor gezonde voeding. Pak de fiets ipv de auto. Maak maaltijden klaar met verse groenten. Eet veel zaden en noten. Kortom, zorg goed voor jezelf op een manier die je lang volhoudt en waar je plezier in hebt!

Wil jij beter voor jezelf gaan zorgen en vind je dat alleen best lastig? Ik ben een coach in persoonlijke ontwikkeling die jou daar bij kan helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *